Het eten van sushi is gezond (en dit is waarom)

sushi-491425_1280Zoals we allemaal wel weten, is Omega 3 gezond voor ons. Dit is veel in vis te vinden, vooral in de vette soorten. Veel sushi is gemaakt van vis. Dit zou betekenen dat sushi gezond is, maar dat is relatief. Je kunt namelijk nogal verliezen in de hoeveelheid die je eet of in het dopen in de zoute sojasaus. Tips waarmee sushi eten wél gezond is.

Eet met mate, ook bij all you can eat!

Ga je voor all you can eat, kies dan vooral niet te veel. Het is nooit gezond om je te overeten, ook niet met veel vette vis. Als je de eenvoudige sushi’s kiest, die gemaakt zijn van verse rauwe vis en groenten, dan heb je de meest gezonde soorten te pakken. Ook de rijst is prima in de sushi, dit maakt dat sushi een totale maaltijd is.

Sojasaus om te marineren

Sojasaus hoort erbij, je dipt je sushi in de saus en je geniet van de zoute smaak. Gebruik de sojasaus echter met mate, het is een zoute saus, die ook nog eens veel suiker bevat. Natuurlijk kun je de sushi wel in de saus dopen, maar gebruik niet te veel. Een Japanner gebruikt het voor het marineren van de verse vis, wij in Nederland dopen onze sushi in de saus tot de rijst bruin ziet…

Basis sushi versus gefrituurde sushi

De minder gezonde sushi is de gefrituurde sushi. Bij het frituren worden de verkeerde vetten gebruikt. Door vooral de normale basis sushi gerechten te eten, ben je gezonder bezig. Ook andere toevoegingen zijn minder goed voor de gezondheid. Denk bijvoorbeeld aan mayonaise of andere sauzen.

Wilt u wat drinken?

Wij zijn gewend een biertje of een wijntje te bestellen bij ons diner in een restaurant, maar de echte Japanner drinkt groene thee bij zijn maaltijd. Dit is veel gezonder, omdat groene thee geen suikers en dus ook geen calorieën heeft. Hou je niet van groene thee? Dan kun je natuurlijk ook een glas water nemen. Uiteraard mag je best een biertje, maar bedenk je wel dat je dit drinkt omdat je dat gezellig vindt, niet omdat het zo gezond voor je is.

Wat is nu wel gezond?

Zeewier, gember, vis en wasabi. En dat is waar de traditionele sushi van gemaakt is. Zeewier is gezond omdat het mineralen bevat, B12, ijzer, jodium en kalk. Volgens experts verlaagt zeewier je cholesterol en je bloeddruk. Gember is gezond omdat het een heleboel vitamies bevat: C, B1, 2 én 6. Ook mineralen als fosfor, ijzer, kalium, natrium, magnesium, zink, koper en calcium zijn vertegenwoordigd. Het is nogal een opsomming! Zoals al eerder gezegd is de vis vooral gezond om zijn Omega 3. Deze vetzuren houden het hart en de bloedvaten gezond. Tot slot wasabi, ook dit is rijk aan mineralen en vitaminen. Er is een tijd geweest waarin wasabi gebruikt werd om de geneeskrachtige werking die het heeft.

Conclusie, is sushi gezond?

Ja, sushi is gezond, zo lang je bewust sushi eet. Natuurlijk kun je weleens lekker uit de band springen en genieten. Vergeet niet dat je van genieten weer heel gelukkig wordt! Er zijn overigens heel veel gezonde sushi, gemaakt met groenten als komkommer, avocado, Japanse radijs of pompoen. Eet bijvoorbeeld eens Sushi in Eindhoven. Heerlijk én prima voor onze gezondheid.

Laat een reactie achter