De kwaliteit van het basisonderwijs moet omhoog. Maar hoe pak je dat aan?

Deel jij ook?Share on Google+Pin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook
Als we de kwaliteit van het onderwijs in Nederland willen verbeteren, moeten we klein beginnen. Hoe? Ja, dat is de vraag. Veranderingen beginnen altijd bij jezelf, dus leerkrachten, ga aan de slag! Begin met het verlagen van de werkdruk, daar wordt onderwijs geven al een stuk leuker van. Is leuker altijd beter? In dit geval zeker, lesgeven wordt er namelijk makkelijker van.

De voordelen van muziek

Kinderen die een muziekinstrument bespelen hebben nogal wat voordelen op kinderen die dat niet kunnen. Een aantal voordelen:
  • Ze hebben een betere motoriek.
  • De kinderen houden meer rekening met elkaar
  • De kinderen maken meer plezier met elkaar
  • Het stimuleert de creativiteit van kinderen
  • Het is goed voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen.
Dit klinkt allemaal leuk, maar wat heeft dit met school te maken? De kwaliteit van basisscholen in Nederland gaat omhoog van muzieklessen. Dit komt omdat muziek maken op schoolprestaties een positief effect heeft. Het is mooi om te zien hoe kinderen leren rekening te houden met elkaar, omdat ze samen iets neerzetten. Als leerkracht heb je misschien een drempel, misschien durf je niet te zingen in de klas? Of kun je zelf niets met muziek? Het is belangrijk dat je jezelf hierin ontwikkeld, voor het belang van je klas en de kwaliteit van het onderwijs. Vraag bijvoorbeeld of een ouder goed is in muziek of laat een gastles geven door de plaatselijke gitaarleraar. Je steekt er zeker wat van op en de kinderen zullen het absoluut waarderen.

‘Wat zit je haar leuk, juf’

Niet elke dag is even leuk, als leerkracht. Kinderen zijn mondig en kunnen nogal eens vervelend reageren. Natuurlijk is dat niet in het algemeen het geval. Het is alleen jammer dat nare gebeurtenissen de positieve overstemmen. Laat dit niet gebeuren! Haal voldoening uit de reacties van kinderen. Focus je op de goede momenten, niet op de slechte momenten. Soms heb je daar misschien wat moeite mee, maar probeer dat toch te doen. De positieve momenten geven je de goede drive om door te gaan. Een leerkracht heeft vijf rollen. Hij is gastheer, presentator, didacticus, pedagoog en afsluiter. In deze rollen is het je taak kinderen zich thuis te laten voelen op school en ervoor te zorgen dat kinderen iets meekrijgen van de lessen die je geeft. Als afsluiter kijk je terug op je lessen. Haal altijd iets positiefs naar boven, zodat de kinderen weer zin hebben in de volgende dag. De kwaliteit van het onderwijs kan hier alleen maar van groeien!

Waardering en respect

Hoe krijg je positieve energie in je klas? Dat bereik je door zo af en toe te investeren in een leuke les. Maak er tijd voor vrij. Kinderen zitten op school om wat te leren, maar ook om goede herinneringen over te houden. Positieve energie zorgt er daarnaast voor dat de klas openstaat voor nieuwe dingen. Gelukkige kinderen pakken veel meer op. Bovendien hebben kinderen die gestimuleerd worden veel meer zelfvertrouwen. Kinderen hebben, net als ieder ander, recht op respect, maar dat heb jij als leerkracht ook! Elk mens is uniek, probeer daarom op een positieve manier iedereen te begrijpen. Als je iedereen uitdaagt naar zijn vermogen, ontstaat een veel positievere sfeer dan als je dit negatief benadert. Wat ook helpt in een positieve sfeer is dat je onthoudt wat kinderen gaan doen. Stel er de volgende dag vragen over. Je zult zien dat de kinderen zich zeer gewaardeerd voelen als er iemand aandacht besteed aan hun bezigheden. En dat komt weer ten goede aan de kwaliteit van het onderwijs.

Haal voldoening uit vrije tijd

Leerkracht ben je niet zeven dagen in de week, vierentwintig uur per dag. Er zijn genoeg leerkrachten die beweren dat dat wel zo is, maar laten we eerlijk zijn: dat is niet gezond. Neem de tijd voor ontspanning. Zorg dat je leuke dingen doet en je een leven hebt buiten school. Als je altijd alleen maar bezig bent met je werk, wordt je werk iets heel negatiefs. En dat is niet de bedoeling. Als jij negatief in je werk staat, kan dat nooit een bijdrage leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. Ga sporten, maak een lange wandeling en zorg dat je hoofd weer leeg is. Met een leeg hoofd kun je veel beter nadenken en lever je een beter aandeel in de kwaliteit van het onderwijs. In Nederland heeft een leerkracht heeft een leerkracht het imago dat het veel vrije tijd is. De werkelijkheid is meestal anders. Door zelf te zorgen voor voldoende vrije tijd, krijg je veel meer voldoening in je leven. En dit bevordert, uiteraard, jouw kwaliteit als leerkracht en uiteindelijk, de kwaliteit van het onderwijs in het algemeen.

Laat een reactie achter