Het Onderwijs Verbeteren met de LeerKRACHT aanpak

Deel jij ook?Share on Google+Pin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook
Je hebt het misschien al eens horen vallen bij collega-onderwijzers, maar jezelf nog nooit verdiept in de methode. Wat is de LeerKRACHT-aanpak eigenlijk en hoe verbetert het het onderwijs? Wat kun jij als leerkracht winnen met de methode en hoe is het te implementeren bij jouw school? Wij leggen je uit hoe het werkt, hoe wordt het onderwijs verbeterd door slechts een wijziging van aanpak.

Wat is de aanpak níet?

Laten we beginnen met uit te leggen wat de LeerKRACHT-aanpak níet is. LeerKRACHT is geen training, geen project, geen extraatje en ook nog eens niet prijzig. Het is een manier van werken, dat jij en je collega’s zichzelf kunnen aanleren. Het is doen en verbeteren, het is iets dat je als team realiseert en iets dat de school slechts een onkostenvergoeding kost. Dit laatste komt omdat de stichting die tot doel heeft het onderwijs te verbeteren gezegend is met vrijwilligers en giften.

Kwaliteit en plezier hand in hand?

Wat kun je je als onderwijzer nog meer wensen dan een hogere kwaliteit van onderwijs? Dat is uiteraard werkplezier. Wat is er eigenlijk belangrijker dan met plezier naar je werk gaan? Een gemotiveerde leerkracht is de motor van de school. Het lijkt daarom zo eenvoudig: waarom maken we het onderwijs niet weer gewoon leuk? Als het zo eenvoudig was, hadden we er wellicht geen methode voor nodig. Feit is: leuk en kwaliteit gaan niet per definitie hand in hand. En dat is nou juist wat de LeerKRACHT-aanpak wel nastreeft. Een goed doel dus.

Tijd = geld

Natuurlijk heb je met de LeerKRACHT-aanpak niet van de een op de andere dag dé juiste manier van werken te pakken. We zeiden het al in het begin van dit verhaal: het is doen en verbeteren. Alleen door ermee te beginnen en het vol te houden kun je resultaten boeken. De werkdruk is hoog, in het onderwijs. Het is daarom, om mee te beginnen, noodzakelijk dat er tijdwinst geboekt wordt met deze methode. Ook dat is niet iets dat in een week beklonken is, het is immers zo dat elke nieuwe manier van werken een bepaalde tijd van investering nodig heeft. Maar heb je de smaak te pakken, dan levert het ongetwijfeld resultaat op.

De neuzen dezelfde kant op

Aan de basis van de LeerKRACHT-aanpak zijn wel een aantal voorwaarden. Zo is het belangrijk dat je met het hele team meewerkt, alle neuzen moeten dezelfde kant op staan. Daarnaast is het de manier waarmee je het succes behaalt door te doen. Je geeft, met je teamgenoten, aan hoe je met elkaar wilt samenwerken en hoe je dat vorm gaat geven. Dit doe je door doelen te stellen en verbeteracties te bedenken. Stel wel altijd de leerling voorop: wat gebeurt er met de leerling als we dit doen? Vergeet niet waar je het voor doet: de kwaliteit van het onderwijs verbeteren zodat de leerling er beter van wordt. Dat jijzelf als leerkracht dan ook nog eens leuker werk krijgt, is natuurlijk méér dan mooi meegenomen.

Stap voor stap naar ‘gewoon’

De LeerKRACHT-aanpak werkt in vier stappen. Hiermee wordt de manier van lesgeven en jullie onderwijs elke dag een beetje beter. Stap voor stap ga je op je doel af. We onderscheiden de volgende stappen:
  • Opstartfase: voorbereiden, plan van aanpak en samenwerken zijn hier de basiswoorden. In een klein team maak je plannen voor de toekomst.
  • Trainen: aan de basis van LeerKRACHT staan bordsessies, deze ga je in klein gezelschap onder de knie krijgen.
  • Verdiepen: doelen stellen en deze realiseren. Je ontdekt welke aanpak bij jullie past en zorgt dat je daar bedreven in wordt.
  • Verbeteren: natuurlijk ben je er niet bij verdieping, er is altijd ruimte voor verbetering. De manier van werken wordt steeds meer ‘gewoon’, maar dat is niet zomaar geregeld. In de praktijk ben je misschien wel twee jaar verder nu.

Een bordsessie, wat is dat?

Een van de vier LeerKRACHT-instrumenten is een bordsessie. Dit is als het ware een vergadering, maar dan effectief. Je bespreekt samen met het team en de schoolleiding de resultaten van de leerlingen, bepaalt doelen en spreekt verbeterpunten door. De doelen die je hebt opgesteld tijdens de bordsessie vertaal je in de praktijk naar een lesontwerp. Hiermee breng je in de praktijk wat je samen met de teamleden tot doel gesteld hebt. Je observeert elkaar vervolgens tijdens de lessen en doet ook echt wat met de feedback die je krijgt. Je leerling is de grootste inspiratiebron voor verbetering: eveneens met feedback leer je van je leerlingen hoe je je onderwijs nog meer kunt verbeteren. De bordsessie wordt onderdeel van de dagelijkse praktijk. Het is niet iets dat je af en toe gebruikt, het is een instrument waarmee de kwaliteit van je onderwijs omhooggaat. En dat is waar de LeerKRACHT-aanpak voor staat.

Laat een reactie achter